Flygplatser i norra Sverige räddas

EU-kommissionen har idag meddelat att alla icke statliga flygplatser i norra Sverige även i fortsättningen kan ta emot regional och lokalt stöd. Förslaget till riktlinjer har ändrats på det sätt som Europaforum Norra Sverige påtalat.

– Det här visar att den gemensamma rösten från norra Sverige har betydelse, säger Erik Bergkvist ordförande för Europaforum Norra Sverige, EFNS.

Kommissionens nya riktlinjer innebär att alla flygplatser i Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten även i fortsättningen kan ta emot regionalt och lokalt stöd för investeringar och drift.

- Hade inte riktlinjerna ändrats så hade det inneburit att tre av Norrbottens fem flygplatser fått stänga, säger Kent Ögren (S), landstingsråd, Norrbottens läns landsting.

Ett villkor för fortsatt stöd är att de definieras som en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse, så kallat SGEI, Services of General Economic Interest.

Bakgrunden till kommissionens ursprungliga förslag har varit att regionala och lokala flygplatsstöd har ansetts som en osund konkurrensfördel och EU hade lagt ett förslag om hinder för regionalt och lokalt stöd till flygplatser.

– Med norra Sveriges geografiskt stora avstånd finns ingen risk för konkurrens och flygtrafik är en förutsättning för ett fungerande näringsliv och kontakter med övriga världen, säger Erik Bergkvist.

Flygplatser som berörs i det område som Europaforum Norra Sverige omfattar är: Härjedalen Sveg Airport, South Lapland Airport (Vilhelmina), Hemavan Tärnaby Airport, Lycksele flygplats, Arvidsjaur flygplats, Lapland Airport (Gällivare), Pajala-Ylläs Airport, Sundsvall Timrå Airport, Högakusten Airport (Kramfors), Örnsköldsvik Airport och Skellefteå Airport.

Senast ändrad: 2015-03-11 kl. 15:15